رخصة القيادة الدولية

  استخراج رخصة القيادة الدولية 2020 .. كل اللي محتاج تعرفه

by Mohamed Hammad
4 minutes read

استخراج رخصة القيادة الدولية بعتبرها من أهم الخطوات اللي لازم تعملها قبل ما تسافر لو كنت بتعرف تسوق . و ده لأن قيادة السيارة من الحاجات الممتعة جدا و انت مسافر .

و أوقات كتير في بلاد معينة بتكون تكلفة تأجير السيارة أرخص بكتير من المواصلات زي ما قولنا قبل كده لما اتكلمنا عن ايسلندا  , علشان كده هنتكلم بالتفصيل انهارده عن ازاي تطلع الرخصة الدولية .

 

من أكتر الحاجات الغلط اللي بسمعها ساعات , و هي “ان استخراج رخصة القيادة الدولية ملوش لازمة لأنك ممكن تأجر سيارة برخصتك الأصلية لو كان اسمك فيها مكتوب بحروف انجليزية” , و طبعا الكلام ده غلط جدا …

اه فيه مكاتب تأجير سيارات كتير في دول أجنبية ممكن تأجرلك سيارة عادي برخصة قيادتك المحلية عادي , لكن لازم تعرف ان ده غير قانوني و لو ضابط وقفك ساعتها هيكون فيه مشكلة … فبلاش تحط نفسك في الموقف ده و اعمل رخصة دولية من بلدك , الموضوع في قمة السهولة .

 

 

[lwptoc colorScheme=”inherit” borderColor=”#dd8604″]

 

 

ايه هي رخصة القيادة الدولية ؟

 

رخصة القيادة الدولية

 

هي وثيقة تم تشريعها من قبل هيئة الأمم المتحدة , وفق اتفاقية تمت سنة ١٩٤٩ في جنيف , و اللي تسمح لحاملها بقيادة السيارة خارج بلده , و بيتم اصدارها بناء علي الرخصة المحلية .

في كل بلد في جهة رسمية مسئولة عن استخراج رخصة القيادة الدولية , بس عايز انبهك لنقطة مهمة : فيه مواقع الكترونية كتير بتتيح ليك استخراج رخصة القيادة الدولية لمدة ٥ و ١٠ سنين , كل ده نصب في نصب , لأن الرخص دي غير معتمدة .

 

 

 

 

طريقة استخراج رخصة القيادة الدولية من مصر :

في مصر الجهة الوحيدة المسئولة عن استخراجها هي نادي السيارات و الرحلات المصري , و طبقا للقانون لا يجوز لأي جهة غيره اصدر رخصة القيادة الدولية داخل مصر .

مقر نادي السيارات هو : ١٠ ش قصر النيل بوسط البلد – القاهرة .

النادي بيكون شغال من الساعة ٩:٣٠ صباحا و حتي ٢ ظهرا .. مع العلم ان اخر موقع لأخذ الطلبات هو الساعة ١:٣٠ مساء

 

استخراج رخصة القيادة الدولية

 

المستندات المطلوبة :

١- أصل رخصة القيادة المصرية … بشرط ان تكون سارية علي الأقل سنة من تاريخ التقديم .

٢-صورة ضوئية من رخصة القيادة المصرية.

٣- صورة ضوئية من جواز السفر.

٤- ٢ صورة شخصية ٤x٦ .

٥-موافقة ادارة المرور علي صحة البيانات الخاصة برخصة القيادة , و تصدر من ادارة البحث الجنائي  الموجودة داخل النادي .

٦-سحب طلب استخراج رخصة القيادة الدولية بعد دفع الرسوم المقررة (٥٦٠ جنية مصري في تاريخ كتابة المقالة).

 

تقوم بملئ الأستمارة و تتأكد ان اسمك مكتوب بالأنجليزي مطابق للباسبور , الأجراءات كلها مبتاخدش كتر من ربع ساعة  , الناس كلها هناك متعاونة و محترمين جدا .

 

استخراج رخصة القيادة الدولية

 

 

في شروط معينة لازم تاخد بالك منها :

-الرخصة الدولية سارية لعام واحد فقط .

-لا يجوز القيادة بالرخصة الدولية للمصريين داخل الأراضي المصرية .

-لا يجوز استخدام الرخصة الدولية إلا في الخارج و انت معاك تأشيرة سياحة  , و لا يجوز استخدامها في دولية معاك ليها تأشيرة إقامة لأن في الحالة دي لازم تستخرج رخصة قيادة محلية داخل الدولة دي.

-يشترط ان السيارة اللي هتقودها تكون سيارة مؤجرة و مش بإسمك .

 

 

 

 

 ازاي تعرف الجهة الرسمية لاستخراج الرخصة الدولية في بلدك ؟

طب لو انت تونسي او مغربي او سعودي او من اي بلد أخري , و حابب تعرف تطلع الرخصة منين , من الموقع ده  تقدر تكتب اسم بلدك في البحث و هيطلعلك علي طول اسم و عنوان المقر لنادي السيارات في بلدك اللي تقدر تطلع منه الرخصة الدولية .

 

 

لو عجبتك المقالة ، يبقي هتعجبك المقالات دي

Leave a Comment

2 × 5 =

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More